Saturday 11 February 2012

Antara Merak dan Kura-kura

ALKISAH di sebuah hutan, tinggallah seekor merak. Merak itu sangat indah sayapnya, sehingga binatang lain terkalahkan. Namun, merak sangat sombong. Ia menganggap bahwa dirinyalah yang terindah di dunia.

Pada suatu hari, saat merak sedang berjalan-jalan, ia melihat seekor kura-kura sedang berjalan. Merak pun mulai memperlihatkan kesombongannya.

"Hai, beo! Lihatlah aku, sayapku sangat indah bukan? Rasanya akulah yang paling terindah di antara binatang lainnya. Apakah kau punya ciptaan yang indah sepertiku?" tanya merak sambil membentangkan sayapnya.

"Hai merak! Kamu memang hebat! Tapi aku tidak punya ciptaan indah seperti kau, aku cuma punya cengkerang untuk aku lindungi diri ku" jawab beo sambil menundukkan kepalanya.

Ketika beo selesai berbicara, tiba-tiba merak tertawa terbahak-bahak, sampai-sampai beo terkejut.

"Hahahahahaha.... beo, kau tidak bisa sepertiku! Kau memiliki cengkerang berwarna cokelat yang kotor dan kusam, sedangkan aku memiliki warna biru dengan bulatan berwarna merah dan kuning! Hahahaha...," kata merak dengan sombongnya.



(cerita diatas adalah dongeng semata-mata)


***************************************************

Assalamualaikum wbt..

Jangan salah tafsir, tajuk entri saya kali ni mungkin agak kebudak-budakkan sedikit, tapi disebalik tajuk entri ni, ada satu perkara yang buatkan saya terfikir sejenak sewaktu saya sedang bermain dengan seekor kura-kura milik sepupu saya di rumah nenek petang semalam. 


Melihat kepada ragam kura-kura yang sedaya upaya bersembunyi di dalam cengkerang ketika saya memegangnya, sepintas lalu membuatkan saya terfikir. Andai wanita muslim seperti kura-kura, MashaAllah... mesti indah pandangan mata kita bukan? Sensitifnya kura-kura bila disentuh seolah-olah merasakan dirinya terancam, sebenarnya itulah yang melindungi kura-kura. Hebat kan?? Allah swt ciptakan setiap makhluk dan kejadian tu bersebab, untuk kita ambil  ibrah.  Tapi kenapa tidak pada kita wanita muslim? 


Kita jangan jadi seperti merak, bermegah dengan kecantikan yang ada tanpa sedar. Itu ujub.. 
Kita jangan jadi seperti merak, yang bangga dengan gaya moden masa kini hingga menbelakangkan hukum Allah. Itu takbur..
Kita jangan jadi seperti merak, yang merasakan kecantikan diri itu perlu ditonjol, hingga kita lupakan pada yg mencipta. Itu ego..
Kita jangan jadi seperti merak, yang tidak bersyukur dengan setiap anugerah yang telah Allah beri dan suka berlebihan untuk dandanan diri. Itu kufur nikmat..
Kita jangan jadi seperti merak, yang merendah-rendahkan orang lain kerana kelebihan yang kita miliki. Itu riak..

Tapi,

Jadi seperti kura-kura, yang sentiasa rendah diri dan bersyukur dengan ciptaan Ilahi..
Jadi seperti kura-kura, yang sentiasa berusaha melindungi dan memelihara diri..
Jadi seperti kura-kura, yang punya sensitiviti diri.

(homboiiih, boleh ganti A. Samad Said la macam ni ye ye? kehkeh.. :p )


So, macam tu lah.. kura-kura tu umpama wanita. Kura-kura perlukan cengkerang untuk melindungi diri, walaupun cengkerang kura-kura tu tak lah nampak vogue atau menarik perhatian, tapi sebenarnya isi dalam cengkerang itu yg indah (kura-kura comel sebenarnye..). Sama jugak seperti wanita.. Wanita muslim perlukan pakaian yang sempurna untuk menutup setiap aurat pada diri. Agar diri sentiasa terpelihara dan dilindung di bawah redha Ilahi.. Memang nampak macam tak "up to date", tapi sekurang-kurangnya ada seri pada wajah wanita muslim dengan kelembutan lahiriah dan batiniah yang Allah beri..

" Pandangan manusia, dipuji-puji.. Pandangan Pencipta, Allah berkati "


Saya percaya, kalau ramai wanita muslim menjaga, memelihara dan menutup aurat dengan sebaiknya, masalah rogol, masalah sosial, buang anak, bla..bla..bla..  Inshaa-Allah.. dapat dibendung dengan izin-Nya. Tapi.. kalau aurat wanita dah dijaga, tapi masalah rogol atau masalah sosial masih juga berlaku. Maybe ada problem dalaman dalam diri individu tu sama ada diri lelaki atau wanita itu itu sendiri. Allahu'alam..



'Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya."


with  
AzureenHalim


2 comments:

  1. Aku ngah syok2 baca dah abis..aku ingat merak tu ajak kura2 tu g blumba ke..xpn moral storynya pnjg lagi..rupanye kejap jek..hehehe..

    nway,nice entry enon..=)

    ReplyDelete
  2. hehe.. tu dh masuk cerita lain. ni bukan kisah arnab dgn kura-kura..
    trima kasih, moga2 yg baca dpt manfaat dari entry y tak seberapa ni. Inshaa-Allah =]

    ReplyDelete